Yksikkö

Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry/Merikartanon kotihoito

Vastuuhenkilön nimi

Palvelupäällikkö Sanna Ikonen

Raportoinnin ajanjakso

1.1. – 30.4.2025

Riskienhallinta

Vaaratapahtumailmoitukset, henkilöstön epäkohtailmoitukset

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Lääkepoikkeamat: 22 kpl, joista vakavia lääkepoikkeamia 0 kpl. Vaaratapahtumat 4 kpl. Uhka- ja väkivaltatilanteet 4 kpl.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Poikkeamat käsitellään viikoittaisissa tiimipalavereissa. Vakavat poikkeamat käsitellään välittömästi. Toimintaohjeita muutetaan tarpeen mukaan.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Seuranta on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.

Asiakkaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden osallisuus, asiakaspalautteet, muistutukset, kantelut

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2025. Tulokset hyvin samanlaisia kuin aikaisempina vuosina. Kokemus asumisesta ja
asumisen turvallisuudesta 3.8 (asteikko 1-5). Yksinäisyyden kokemus 3.4 (asteikko 1-5). Kirjattujen palautteiden määrä 3 kpl, joista 1 kpl kehittämisehdotuksia. Ei kanteluja tai muistutuksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Palautteet kirjataan sähköiseen järjestelmään. Yksikön esihenkilö saa tästä tiedon sähköpostiinsa. Palautteet käsitellään kahden viikon sisällä tai välittömästi. Kannustamme vieläkin enemmän asukkaita osallistumaan yhteisölliseen toimintaan ja kanssakäymiseen toisten asukkaiden kanssa esim. soitoilla ja saattamisilla.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Palautteiden keruu on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö. Yhteisölliseen toimintaan osallistumisen mahdollistaminen kaikille asukkaille on jatkuvaa. Muistuttamisista ja saatoista huolehtii hoitohenkilökunta.

Palvelun sisältö

Palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja muu sisältö

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Palvelun laadun seurannan välineenä RAI-Ohjaamo, joka määrittää yksikön tavoitetasot (9 kpl). Ensimmäinen tarkasteluväli 1-6/2024. Tavoitetasot eivät pääosin toteutuneet. Sairaalasta kotiutuvan asiakkaan hoivan jatkuvuuden varmistaminen.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Tarkistetaan tavoitetasojen realistisuus. Asiakas osallistuu aktiivisesti hoivan suunnitteluun ja toteutukseen; RAI-arvioinnit asiakkaan kanssa, kirjaukset asiakaskäynnillä. Vastuuhoitajan roolia vahvistetaan. Asukaskansiot. Käyttöön lomake sairaalasta kotiutuvat asiakkaan hoivan jatkuvuuden varmistamiseksi.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Toimenpiteiden käynnistämisestä vastaa yksikön esihenkilö ja tiimivastaava. Yksikön esihenkilö määrittää tavoitetasot ja vastaa seurannasta. Lomake sairaalasta kotiutuvalle asiakkaalle on käytössä.

Henkilöstö

Henkilöstön riittävyys, osaaminen ja työhyvinvointi

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Henkilöstön riittävyys on turvattu omilla luotettavilla sijaisilla sekä omilla poolityöntekijöillä. Henkilöstökyselyn kokonaistulos 4.16 (asteikko 1-5). Henkilöstön osaamista on vahvistettu koulutuksilla; kirjaaminen, hätä-EA, alkusammutus, viestintä, tietosuoja. Välittömän asiakastyön osuus on n. 70 %.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Toimiva rekrytointiprosessi. Rekrytointi on keskitetty yhdistyksen HR-asiantuntijalle.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Seuranta on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.

Asiakastietojen käsittely, kirjaaminen ja tietosuoja

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Kirjaamiskoulutus keväällä 2025, jonka pohjalta kirjaamismalli hoivayksiköihin. Tietosuojakoulutukset keväällä ja syksyllä koko henkilöstölle. Ei tietosuojaan liittyviä poikkeamailmoituksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Kirjaamismalli hoitajille työvälineeksi kotihoidon yksiköiden yhteisellä kehittämisiltapäivällä syksyllä 2025. Infot ja koulutukset tietosuoja ja -turva-asioista.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Tietosuojakoulutuksia keväällä ja syksyllä, 6 samansisältöistä koulutusta. Vastuuhenkilönä yhdistyksen tietosuojavastaava. Kotihoidon päälliköt tuovat kirjaamismallin yksiköihin syksyllä 2025.

Omavalvontasuunnitelman kehittämistoimenpiteiden eteneminen

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Hyvinvointialueen auditointi 2/2025.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Omavalvontasuunnitelma siirretty STM:n pohjalle. Omavalvonnan raportointi kotisivuille. Viikkokirjausten ja RAI-arviointien ajantasaisuutta seurataan excel-taulukolla. Valmiussuunnitelman päivitys ja toimintakortit.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Kevät 2025. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö yhdessä tiimivastaavan kanssa. Toimintakortit syksyllä 2025. Valmiussuunnitelman päivittämisestä vastaa talon johto.

Yksikkö

Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry/Puistokartanon kotihoito

Vastuuhenkilön nimi

Palvelupäällikkö Veera Tommiska

Raportoinnin ajanjakso

1.1.-30.4.2025

Riskienhallinta

Vaaratapahtumailmoitukset, henkilöstön epäkohtailmoitukset

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Lääkepoikkeamat: 31 kpl, joista vakavia lääkepoikkeamia: 0 kpl. Henkilökunnan ilmoitukset (läheltä piti, vaara, poikkeama) 2 kpl. Uhka- ja väkivaltatilanteet 2 kpl. Lääkehuoneen lämpötilaseuranta ei ole toteutunut päivittäin.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Poikkeamat käsitellään tiimipalavereissa. Vakavat poikkeamat käsitellään välittömästi. Toimintaohjeita muutetaan tarpeen mukaan.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Seuranta on jatkuvaa, seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.

Asiakkaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden osallisuus, asiakaspalautteet, muistutukset, kantelut

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Asiakastyytyväisyyskysely kaikille Puistokartanon asukkaille toteutettiin maalis-huhtikuussa 2025. Kokemus asumisen turvallisuudesta: 3,9 (asteikko 1-5), ”En koe yksinäisyyttä”: 3,7. Raportointiajanjaksolla 15 kpl palautteita, joista kehitysehdotuksia/kritiikkejä 10 kpl. Ei kanteluja tai muistutuksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Yksinäisyyden kokemuksen vähentäminen -> kannustetaan asukkaita osallistumaan yhteisölliseen toimintaan ja kanssakäymiseen toisten asukkaiden kanssa esim. soitoilla ja saattamisilla. Saadut palautteet kirjataan henkilökunnan toimesta sähköiseen palautejärjestelmään, palautteet käsitellään kahden viikon sisällä tai välittömästi.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Palautteiden kerääminen ja käsittely jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö. Asukkaiden yhteisölliseen toimintaan osallistuminen jatkuvaa ja muistuttamisista sekä tarvittavista saatoista huolehtii hoitohenkilökunta.

Palvelun sisältö

Palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja muu sisältö

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Palvelun laadun seurannan välineenä RAI-Ohjaamo. Tarkasteluväli 1-6/24; asetetut tavoitteet eivät pääosin toteutuneet. Sairaalasta kotiutuvan asiakkaan hoidon jatkuvuuden varmistaminen.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Tarkistetaan asetettujen RAI tavoitteiden realistisuus. Koulutusta henkilöstölle RAI-osaamisen vahvistamiseksi. Asiakas aktiivisesti mukaan hoidon suunnitteluun ja toteuttamiseen; RAI-arviointiin osallistuminen, käyntikohtainen kirjaaminen asiakaskäynnillä. Asiakaskansiot kotihoidon asiakkaille. Checklist kotiutuvan asiakkaan hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

RAI -tavoitetasot tarkistetaan seuraavan raportointijakson loppuun mennessä 8/25, yksikön esihenkilö vastuussa. RAI-koulutusta ollut 1/25 kirjaamisvalmennuksen yhteydessä, sekä 3/2025 LUVNin järjestämänä. Asiakaskansiot valmiit kesä 2025 aikana. Sairaalasta kotiutuvan check-list otettu käyttöön.

Henkilöstö

Henkilöstön riittävyys, osaaminen ja työhyvinvointi

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Ei avoimia työtehtäviä tarkastelujaksolla. Henkilöstön riittävyys puutostilanteissa turvattu yhdistyksen vakituisilla poolityöntekijöillä sekä omilla luotettavilla sijaisilla. Henkilöstökysely toteutettiin maaliskuussa 2025; kokonaistulos 4,17 (asteikko 1-5). Henkilöstön osaamista vahvistettu koulutuksilla; kirjaaminen, hätä-EA, alkusammutus, RAI, tietosuoja, viestintä, ergonomia. Henkilöstön onnistumiskeskustelut käyty tarkastelujaksolla.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Toimiva rekrytointiprosessi. Rekrytointi keskitetty yhdistyksen HR-asiantuntijalle. Onnistumiskeskusteluista esiin nousseita kehittämis- /osaamistarpeita: hoitosuunnitelmien tekeminen, sairaalasta kotiutuvan asiakkaan hoidon jatkuvuuden varmistaminen (check-list), sairaanhoitajan vastuut, lähihoitaja/vastuuhoitajan vastuut tarkennettuna.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Henkilöstön riittävyyden, osaamisen ja hyvinvoinnin seuranta on jatkuvaa, seurannasta vastaa yksikön esihenkilö. Kotiutuvan asiakkaan check-list käyttöönotettu. Kevään/Kesän 2025 aikana tarkennetaan sairaanhoitajan/lähihoitajan vastuut. Syksyllä 2025 uuden kirjaamismallin mukainen hoitosuunnitelmaohje käyttöön.

Asiakastietojen käsittely, kirjaaminen ja tietosuoja

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Kirjaamiskoulutus alkuvuodesta 2025, jonka pohjalta kirjaamismalli hoivayksiköihin. Tietosuojakoulutukset keväällä ja syksyllä koko henkilöstölle. Ei tietosuojaan liittyviä poikkeamailmoituksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Kirjaamismalli hoitajille työvälineeksi kotihoidon yksiköiden yhteisellä kehittämisiltapäivällä syksyllä 2025. Infot ja koulutuksen tietosuoja ja -turva-asioista.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Tietosuojakouluyuksia keväällä ja syksyllä, 6 samansisältöistä koulutusta. Vastuuhenkilönä yhdistyksen tietosuojavastaava. Kotihoidon päälliköt vastuussa kirjaamismallin jalkauttamisesta yksiköihin syksyllä 2025.

Omavalvontasuunnitelman kehittämistoimenpiteiden eteneminen

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Hyvinvointialueen (LUVN) auditointi 2/2025.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Omavalvontasuunnitelma siirretty STM:n pohjalle. Omavalvonnan rarportointi kotisivuille. Viikkokirjausten ajantasaisuuden seuranta excel-taulukolla. Valmiussuunnitelman päivitys ja toimintakortit.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Kevät 2025, seurannasta vastaa yksikön esihenkilö yhdessä tiimivastaavan kanssa. Toimintakortit syksyllä 2025. Valmiussuunnitelman päivittämisestä vastaa yhdistyksen johto.

Tänään on vapaaehtoisten päivä. Merikartanossa vapaaehtoisena toimivat Lilo ja hänen omistajansa Anu on tänään palkittu Ikäinstituutin toimesta arvokkaasta vapaaehtoistyöstä asukkaiden ulkoiluystävinä. Kiitos hymyistä ja hännän heilutuksista! Kuvassa vasemmalta Lilo ja Anu, yhteisöohjaaja Vilma ja toimitusjohtaja Niina.

Olemme mukana Lasten ja nuorten säätiön ja Valli ry:n 360 TET (työelämään tutustuminen) -toiminnassa. Nuoria on ollut kolmen viikon aikana kaikissa yksiköissämme tutustumassa toimintaan. 
TET:n tarkoitus on tutustua organisaatioon ja sen eri ammattiryhmiin. Lisäksi nuoret suunnittelevat yhdessä jonkin tapahtuman projektimuodossa. Kuvakollaasissa kahdesta toteutuneesta projektista tarkemmin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut Kerro palvelustasi 2024 -kyselyn tuloksia. Kyselyyn osallistui lähes 43 000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta tammi–maaliskuussa 2024.

Palvelukeskus Puistokartano sai parhaat pisteet Kotihoito ja yhteisöllinen asuminen -kategoriassa Länsi-Uudenmaan alueella. 

Kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen asiakkaat vastasivat seuraaviin kysymyksiin

  • Avun saannin riittävyys (Saan tarpeeksi apua ja palvelua)
  • Turvallisuus (Minulla on turvallinen olo)
  • Toiveiden huomiointi (Toiveitani otetaan huomioon hoivassa ja palvelussa)
  • Palvelun suositteluhalukkuus (Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi?)

thl.fi/kerropalvelustasi

 

Kysy vapautuvista asunnoista. Tällä hetkellä meillä ei ole pitkiä jonoja.

Ole yhteydessä, kerron mielelläni lisää asuntotilanteista; vuokrauspäällikkö Ulla-Mari Helenius, 050 366 2542, ulla-mari.helenius@elpy.fi.

Palvelujohtaja ja hoivapalvelupäälliköt inspiroitumassa ja kehittämässä johtamistaitojaan Osastonhoitaja & Hoitotyön Johtaja 2024 -tapahtumassa Tampereella. 

Järjestimme marraskuun alussa asukkaille ja heidän läheisilleen Merikartanossa ja Puistokartanossa turvallisuusluennon. Asiantuntijana aiheesta oli kertomassa Arttu Vallenius. Teemoina oli mm. erilaiset huijauskeinot, miten tunnistaa huijarin ja keneen voi luottaa. Aihe kiinnosti kovasti, salit olivat molemmissa taloissa täynnä. Tärkeä asia!

Syksyn ajan julkisuudessa on keskusteltu valtion ja hyvinvointialueiden taloudellisista haasteista. Hyvinvointialueet ovat yksi toisensa jälkeen julkistaneet säästötoimenpiteitään taloudellisten haasteiden selättämiseksi. Lähes kaikki hyvinvointialueet aikovat säästää vähentämällä ympärivuorokautista palveluasumista ja siirtämällä vanhusten hoitoa kustannuksiltaan ja henkilöstön määrän kannalta kevyempiin palveluihin.

Olemme hyvin huolestuneita päättäjien suunnitelmista leikata vanhusten tarvitsemasta ympärivuorokautisesta palveluasumisesta ja sen korvaamisesta muilla palveluilla.

Jos oikein hyvin käy, yhä useampi meistä saavuttaa vanhuuden elämänvaiheen. Tästä syystä yhä useampi myös tarvitsee elämän loppuvaiheessa hoivaa ja hoitoa ‒ ja sen tulee riittää meille kaikille.

Hoivaa tarvitsevia vanhuksia ei saa jättää heitteille, vaille tarvitsemiaan riittäviä palveluita. Taloudellisilla tekijöillä tai säästötavoitteilla ei voida perustella ympärivuorokautisten hoivapaikkojen vähentämistä tilanteessa, jossa hoivan tarve päinvastoin kasvaa johtuen vanhemman väestön suhteellisen lukumäärän lisääntymisestä. Jokaisella ihmisellä ikään katsomatta on perustuslain mukaan oikeus riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Vanhuksille pitää turvata perustuslain edellyttämät ja tarpeenmukaiset palvelut ja sitä kautta ihmisarvoinen elämä.

Elämme monin tavoin palvelurakenteiden ja palvelumuotojen murrosvaiheessa, joka voi kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Päättäjien päätöksiin perustuvat hyvinvointialueet hakevat uudistuksia monin eri tavoin. Digitaalisuus tuo uusia mahdollisuuksia hyvän hoivan tueksi. Työ on kuitenkin vasta aloitettu.

Lainsäädäntöön perustuvat palvelut ja riittävä hoiva on turvattava myös yhteiskunnan murrosvaiheessa. Viisaita ja ihmisarvoja kunnioittavia päätöksiä tarvitaan paitsi hallitukselta ja eduskunnalta niin ennen kaikkea hyvinvointialueiden päättäjiltä. Vanhusten hoivatarve on tässä ja nyt.

Helsingissä 2.11.2023

Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet för de gamlas väl ry ja sen seuraavat jäsenyhteisöt:

Arvokas vanhuus ARVA ry, Aunen ja Erkin koti -säätiö, De Gamlas Hem r.f., Eläkeläiset ry – Pensionärerna rf, Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry, Espoon Eläkekotisäätiö sr., Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry, Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry, Gamlakarleby Åldringsvänner rf, Gerontologinen ravitsemus Gery ry, Haapajärven Vanhainkotiyhdistys ry, Helsingin ortodoksinen seurakunta/Diakoniatyö, Helsingin seniorisäätiö sr., Helykodit ry, Hoiva Sofia Oy / Palvelukoti Sofia, Hoivakotifarmasia ry, Hyvänolon Elämänpuu Oy, Hämeenlinnan Vanhusten Asuntosäätiö sr, Ikävihreät ry, Ilmari Helander Vanhusten säätiö sr., Imatran palvelutaloyhdistys ry, Imatran Vanhusten ja Eläkeläisten Palvelusäätiö sr, Jalmarin Koto, Joutsan Palvelukotiyhdistys ry., Jyväskylän hoivapalveluyhdistys ry., Jämijärven Vanhustentaloyhdistys ry, Kansallinen senioriliitto ry, Kauhajoen Vanhaintuki ry, Kellokosken Eläkeläiset ry, Kerimäen Vanhusten ja Vammaisten Tuki ry, Kirkkopalvelut ry, Kivipuiston Palvelukotisäätiö, Koivupirtin säätiö sr, Kotipirtti ry, Kuurojen Palvelusäätiö sr, Kymijoen Hoiva ry, Lappeenrannan palvelukeskussäätiö sr, Lappeenrannan Vanhainkotiyhdistys ry, Liepeen hoiva ry, Liikehäiriösairauksien liitto ry, Linnaistenhovin Senioritaloyhdistys ry, Lomakotiyhdistys Ilonpisara ry, Mallusjokisäätiö sr, Marjatta-Säätiö sr, Miina Sillanpään Säätiö sr., Mikkelin Kotikaari ry, Naantalin Vanhusten Tuki ry, Nivalan vanhustenkotiyhdistys ry, Omakotisäätiö sr, Oulun Seudun Muistiyhdistys ry, Oulun Seudun Mäntykoti ry, Oulun seudun omaishoitajat ry, Palveluyhdistys Rateva ry, Perhehoitoliitto ry, Perhon Seudun Vanhustenkotiyhdistys ry, Pro Vaskikodit -yhdistys ry, Puolangan vanhustenkotiyhdistys ry, Pääkaupunkiseudun Sotaorvot ry, Rovalan Setlementti ry, SALVA ry, Satakunnan Vanhustuki ry, Sateenkaariseniorit ry, Savonlinnan Iltakoti ry, Stiftelsen Hemmet i Åbo sr., Suomen Kinestetiikkayhdistys ry, Suomen Setlementtiliitto ry, Suomussalmen vanhustentaloyhdistys ry, Syöpäjärjestöt, Såka daghems- och byagårdsförening rf., Särkisalokotiyhdistys ry, Tampereen ensi- ja turvakoti ry, Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry, Taukokangas Oy, Toijalan Seudun Vanhainkotiyhdistys ry, Tornion sairaskotisäätiö sr, Saarenvire, Tukenasi ry, Till ditt stöd rf, Turun Lähimmäispalveluyhdistys Ry, Turun Seudun Vanhustuki ry, Vuollekodin kannatusyhdistys ry., Ylämaan Kosenkotiyhdistys ry

Haluaisitko olla avuksi ja iloksi koirasi kanssa? Tule mukaan ulkoiluystäväksi!

Vapaaehtoinen ulkoiluystävä koirineen tarjoaa ulkoiluseuraa sitä kaipaavalle iäkkäälle. Toimintaan sopiva koira suhtautuu ystävällisesti vieraisiin ihmisiin ja sen kanssa ulkoilu on helppoa.

Koiraulkoiluystäväkoulutus

  • to 9.11. klo 17-19 Koiraulkoiluystävätoiminnan periaatteet
  • ti 14.11. klo 17-19 Koirien tapaaminen ja liikkumisen apuvälineisiin tutustuminen (koirat mukana)

Koulutuspaikka: Palvelutalo Merikartano, Tyrskyvuori 6 A, koulutus on maksuton.

Ilmoittaudu mukaan: kaisa.pekola@elpy.fi, 0400 744 137. Ilmoittautumisen yhteydessä kerrothan yhteystietosi ja mahdolliset ruoka-aineallergiat/erityisruokavalion sekä koirasi rodun ja iän.  

Koulutus on osa Ikäinstituutin koordinoimaa Tossut ja tassut liikkeelle -hanketta: www.ikainstituutti.fi/tossut-ja-tassut-liikkeelle