Muut raportit

Omavalvonnan raportti, Merikartano

Yksikkö

Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry/Merikartanon kotihoito

Vastuuhenkilön nimi

Palvelupäällikkö Sanna Ikonen

Raportoinnin ajanjakso

1.1. – 30.4.2025

Riskienhallinta

Vaaratapahtumailmoitukset, henkilöstön epäkohtailmoitukset

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Lääkepoikkeamat: 22 kpl, joista vakavia lääkepoikkeamia 0 kpl. Vaaratapahtumat 4 kpl. Uhka- ja väkivaltatilanteet 4 kpl.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Poikkeamat käsitellään viikoittaisissa tiimipalavereissa. Vakavat poikkeamat käsitellään välittömästi. Toimintaohjeita muutetaan tarpeen mukaan.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Seuranta on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.

Asiakkaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden osallisuus, asiakaspalautteet, muistutukset, kantelut

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2025. Tulokset hyvin samanlaisia kuin aikaisempina vuosina. Kokemus asumisesta ja
asumisen turvallisuudesta 3.8 (asteikko 1-5). Yksinäisyyden kokemus 3.4 (asteikko 1-5). Kirjattujen palautteiden määrä 3 kpl, joista 1 kpl kehittämisehdotuksia. Ei kanteluja tai muistutuksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Palautteet kirjataan sähköiseen järjestelmään. Yksikön esihenkilö saa tästä tiedon sähköpostiinsa. Palautteet käsitellään kahden viikon sisällä tai välittömästi. Kannustamme vieläkin enemmän asukkaita osallistumaan yhteisölliseen toimintaan ja kanssakäymiseen toisten asukkaiden kanssa esim. soitoilla ja saattamisilla.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Palautteiden keruu on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö. Yhteisölliseen toimintaan osallistumisen mahdollistaminen kaikille asukkaille on jatkuvaa. Muistuttamisista ja saatoista huolehtii hoitohenkilökunta.

Palvelun sisältö

Palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja muu sisältö

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Palvelun laadun seurannan välineenä RAI-Ohjaamo, joka määrittää yksikön tavoitetasot (9 kpl). Ensimmäinen tarkasteluväli 1-6/2024. Tavoitetasot eivät pääosin toteutuneet. Sairaalasta kotiutuvan asiakkaan hoivan jatkuvuuden varmistaminen.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Tarkistetaan tavoitetasojen realistisuus. Asiakas osallistuu aktiivisesti hoivan suunnitteluun ja toteutukseen; RAI-arvioinnit asiakkaan kanssa, kirjaukset asiakaskäynnillä. Vastuuhoitajan roolia vahvistetaan. Asukaskansiot. Käyttöön lomake sairaalasta kotiutuvat asiakkaan hoivan jatkuvuuden varmistamiseksi.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Toimenpiteiden käynnistämisestä vastaa yksikön esihenkilö ja tiimivastaava. Yksikön esihenkilö määrittää tavoitetasot ja vastaa seurannasta. Lomake sairaalasta kotiutuvalle asiakkaalle on käytössä.

Henkilöstö

Henkilöstön riittävyys, osaaminen ja työhyvinvointi

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Henkilöstön riittävyys on turvattu omilla luotettavilla sijaisilla sekä omilla poolityöntekijöillä. Henkilöstökyselyn kokonaistulos 4.16 (asteikko 1-5). Henkilöstön osaamista on vahvistettu koulutuksilla; kirjaaminen, hätä-EA, alkusammutus, viestintä, tietosuoja. Välittömän asiakastyön osuus on n. 70 %.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Toimiva rekrytointiprosessi. Rekrytointi on keskitetty yhdistyksen HR-asiantuntijalle.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Seuranta on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.

Asiakastietojen käsittely, kirjaaminen ja tietosuoja

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Kirjaamiskoulutus keväällä 2025, jonka pohjalta kirjaamismalli hoivayksiköihin. Tietosuojakoulutukset keväällä ja syksyllä koko henkilöstölle. Ei tietosuojaan liittyviä poikkeamailmoituksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Kirjaamismalli hoitajille työvälineeksi kotihoidon yksiköiden yhteisellä kehittämisiltapäivällä syksyllä 2025. Infot ja koulutukset tietosuoja ja -turva-asioista.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Tietosuojakoulutuksia keväällä ja syksyllä, 6 samansisältöistä koulutusta. Vastuuhenkilönä yhdistyksen tietosuojavastaava. Kotihoidon päälliköt tuovat kirjaamismallin yksiköihin syksyllä 2025.

Omavalvontasuunnitelman kehittämistoimenpiteiden eteneminen

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Hyvinvointialueen auditointi 2/2025.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Omavalvontasuunnitelma siirretty STM:n pohjalle. Omavalvonnan raportointi kotisivuille. Viikkokirjausten ja RAI-arviointien ajantasaisuutta seurataan excel-taulukolla. Valmiussuunnitelman päivitys ja toimintakortit.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Kevät 2025. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö yhdessä tiimivastaavan kanssa. Toimintakortit syksyllä 2025. Valmiussuunnitelman päivittämisestä vastaa talon johto.