Yksikkö
Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry/Merikartanon kotihoito
Vastuuhenkilön nimi
Palvelupäällikkö Sanna Ikonen
Raportoinnin ajanjakso
1.1. – 30.4.2025
Riskienhallinta
Vaaratapahtumailmoitukset, henkilöstön epäkohtailmoitukset
Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot
Lääkepoikkeamat: 22 kpl, joista vakavia lääkepoikkeamia 0 kpl. Vaaratapahtumat 4 kpl. Uhka- ja väkivaltatilanteet 4 kpl.
Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet
Poikkeamat käsitellään viikoittaisissa tiimipalavereissa. Vakavat poikkeamat käsitellään välittömästi. Toimintaohjeita muutetaan tarpeen mukaan.
Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö
Seuranta on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.
Asiakkaan asema ja oikeudet
Asiakkaiden osallisuus, asiakaspalautteet, muistutukset, kantelut
Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2025. Tulokset hyvin samanlaisia kuin aikaisempina vuosina. Kokemus asumisesta ja
asumisen turvallisuudesta 3.8 (asteikko 1-5). Yksinäisyyden kokemus 3.4 (asteikko 1-5). Kirjattujen palautteiden määrä 3 kpl, joista 1 kpl kehittämisehdotuksia. Ei kanteluja tai muistutuksia.
Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet
Palautteet kirjataan sähköiseen järjestelmään. Yksikön esihenkilö saa tästä tiedon sähköpostiinsa. Palautteet käsitellään kahden viikon sisällä tai välittömästi. Kannustamme vieläkin enemmän asukkaita osallistumaan yhteisölliseen toimintaan ja kanssakäymiseen toisten asukkaiden kanssa esim. soitoilla ja saattamisilla.
Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö
Palautteiden keruu on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö. Yhteisölliseen toimintaan osallistumisen mahdollistaminen kaikille asukkaille on jatkuvaa. Muistuttamisista ja saatoista huolehtii hoitohenkilökunta.
Palvelun sisältö
Palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja muu sisältö
Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot
Palvelun laadun seurannan välineenä RAI-Ohjaamo, joka määrittää yksikön tavoitetasot (9 kpl). Ensimmäinen tarkasteluväli 1-6/2024. Tavoitetasot eivät pääosin toteutuneet. Sairaalasta kotiutuvan asiakkaan hoivan jatkuvuuden varmistaminen.
Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet
Tarkistetaan tavoitetasojen realistisuus. Asiakas osallistuu aktiivisesti hoivan suunnitteluun ja toteutukseen; RAI-arvioinnit asiakkaan kanssa, kirjaukset asiakaskäynnillä. Vastuuhoitajan roolia vahvistetaan. Asukaskansiot. Käyttöön lomake sairaalasta kotiutuvat asiakkaan hoivan jatkuvuuden varmistamiseksi.
Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö
Toimenpiteiden käynnistämisestä vastaa yksikön esihenkilö ja tiimivastaava. Yksikön esihenkilö määrittää tavoitetasot ja vastaa seurannasta. Lomake sairaalasta kotiutuvalle asiakkaalle on käytössä.
Henkilöstö
Henkilöstön riittävyys, osaaminen ja työhyvinvointi
Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot
Henkilöstön riittävyys on turvattu omilla luotettavilla sijaisilla sekä omilla poolityöntekijöillä. Henkilöstökyselyn kokonaistulos 4.16 (asteikko 1-5). Henkilöstön osaamista on vahvistettu koulutuksilla; kirjaaminen, hätä-EA, alkusammutus, viestintä, tietosuoja. Välittömän asiakastyön osuus on n. 70 %.
Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet
Toimiva rekrytointiprosessi. Rekrytointi on keskitetty yhdistyksen HR-asiantuntijalle.
Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö
Seuranta on jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.
Asiakastietojen käsittely, kirjaaminen ja tietosuoja
Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot
Kirjaamiskoulutus keväällä 2025, jonka pohjalta kirjaamismalli hoivayksiköihin. Tietosuojakoulutukset keväällä ja syksyllä koko henkilöstölle. Ei tietosuojaan liittyviä poikkeamailmoituksia.
Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet
Kirjaamismalli hoitajille työvälineeksi kotihoidon yksiköiden yhteisellä kehittämisiltapäivällä syksyllä 2025. Infot ja koulutukset tietosuoja ja -turva-asioista.
Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö
Tietosuojakoulutuksia keväällä ja syksyllä, 6 samansisältöistä koulutusta. Vastuuhenkilönä yhdistyksen tietosuojavastaava. Kotihoidon päälliköt tuovat kirjaamismallin yksiköihin syksyllä 2025.
Omavalvontasuunnitelman kehittämistoimenpiteiden eteneminen
Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot
Hyvinvointialueen auditointi 2/2025.
Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet
Omavalvontasuunnitelma siirretty STM:n pohjalle. Omavalvonnan raportointi kotisivuille. Viikkokirjausten ja RAI-arviointien ajantasaisuutta seurataan excel-taulukolla. Valmiussuunnitelman päivitys ja toimintakortit.
Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö
Kevät 2025. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö yhdessä tiimivastaavan kanssa. Toimintakortit syksyllä 2025. Valmiussuunnitelman päivittämisestä vastaa talon johto.