Muut raportit

Omavalvonnan raportti, Puistokartano

Yksikkö

Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry/Puistokartanon kotihoito

Vastuuhenkilön nimi

Palvelupäällikkö Veera Tommiska

Raportoinnin ajanjakso

1.1.-30.4.2025

Riskienhallinta

Vaaratapahtumailmoitukset, henkilöstön epäkohtailmoitukset

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Lääkepoikkeamat: 31 kpl, joista vakavia lääkepoikkeamia: 0 kpl. Henkilökunnan ilmoitukset (läheltä piti, vaara, poikkeama) 2 kpl. Uhka- ja väkivaltatilanteet 2 kpl. Lääkehuoneen lämpötilaseuranta ei ole toteutunut päivittäin.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Poikkeamat käsitellään tiimipalavereissa. Vakavat poikkeamat käsitellään välittömästi. Toimintaohjeita muutetaan tarpeen mukaan.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Seuranta on jatkuvaa, seurannasta vastaa yksikön esihenkilö.

Asiakkaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden osallisuus, asiakaspalautteet, muistutukset, kantelut

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Asiakastyytyväisyyskysely kaikille Puistokartanon asukkaille toteutettiin maalis-huhtikuussa 2025. Kokemus asumisen turvallisuudesta: 3,9 (asteikko 1-5), ”En koe yksinäisyyttä”: 3,7. Raportointiajanjaksolla 15 kpl palautteita, joista kehitysehdotuksia/kritiikkejä 10 kpl. Ei kanteluja tai muistutuksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Yksinäisyyden kokemuksen vähentäminen -> kannustetaan asukkaita osallistumaan yhteisölliseen toimintaan ja kanssakäymiseen toisten asukkaiden kanssa esim. soitoilla ja saattamisilla. Saadut palautteet kirjataan henkilökunnan toimesta sähköiseen palautejärjestelmään, palautteet käsitellään kahden viikon sisällä tai välittömästi.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Palautteiden kerääminen ja käsittely jatkuvaa. Seurannasta vastaa yksikön esihenkilö. Asukkaiden yhteisölliseen toimintaan osallistuminen jatkuvaa ja muistuttamisista sekä tarvittavista saatoista huolehtii hoitohenkilökunta.

Palvelun sisältö

Palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja muu sisältö

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Palvelun laadun seurannan välineenä RAI-Ohjaamo. Tarkasteluväli 1-6/24; asetetut tavoitteet eivät pääosin toteutuneet. Sairaalasta kotiutuvan asiakkaan hoidon jatkuvuuden varmistaminen.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Tarkistetaan asetettujen RAI tavoitteiden realistisuus. Koulutusta henkilöstölle RAI-osaamisen vahvistamiseksi. Asiakas aktiivisesti mukaan hoidon suunnitteluun ja toteuttamiseen; RAI-arviointiin osallistuminen, käyntikohtainen kirjaaminen asiakaskäynnillä. Asiakaskansiot kotihoidon asiakkaille. Checklist kotiutuvan asiakkaan hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

RAI -tavoitetasot tarkistetaan seuraavan raportointijakson loppuun mennessä 8/25, yksikön esihenkilö vastuussa. RAI-koulutusta ollut 1/25 kirjaamisvalmennuksen yhteydessä, sekä 3/2025 LUVNin järjestämänä. Asiakaskansiot valmiit kesä 2025 aikana. Sairaalasta kotiutuvan check-list otettu käyttöön.

Henkilöstö

Henkilöstön riittävyys, osaaminen ja työhyvinvointi

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Ei avoimia työtehtäviä tarkastelujaksolla. Henkilöstön riittävyys puutostilanteissa turvattu yhdistyksen vakituisilla poolityöntekijöillä sekä omilla luotettavilla sijaisilla. Henkilöstökysely toteutettiin maaliskuussa 2025; kokonaistulos 4,17 (asteikko 1-5). Henkilöstön osaamista vahvistettu koulutuksilla; kirjaaminen, hätä-EA, alkusammutus, RAI, tietosuoja, viestintä, ergonomia. Henkilöstön onnistumiskeskustelut käyty tarkastelujaksolla.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Toimiva rekrytointiprosessi. Rekrytointi keskitetty yhdistyksen HR-asiantuntijalle. Onnistumiskeskusteluista esiin nousseita kehittämis- /osaamistarpeita: hoitosuunnitelmien tekeminen, sairaalasta kotiutuvan asiakkaan hoidon jatkuvuuden varmistaminen (check-list), sairaanhoitajan vastuut, lähihoitaja/vastuuhoitajan vastuut tarkennettuna.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Henkilöstön riittävyyden, osaamisen ja hyvinvoinnin seuranta on jatkuvaa, seurannasta vastaa yksikön esihenkilö. Kotiutuvan asiakkaan check-list käyttöönotettu. Kevään/Kesän 2025 aikana tarkennetaan sairaanhoitajan/lähihoitajan vastuut. Syksyllä 2025 uuden kirjaamismallin mukainen hoitosuunnitelmaohje käyttöön.

Asiakastietojen käsittely, kirjaaminen ja tietosuoja

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Kirjaamiskoulutus alkuvuodesta 2025, jonka pohjalta kirjaamismalli hoivayksiköihin. Tietosuojakoulutukset keväällä ja syksyllä koko henkilöstölle. Ei tietosuojaan liittyviä poikkeamailmoituksia.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Kirjaamismalli hoitajille työvälineeksi kotihoidon yksiköiden yhteisellä kehittämisiltapäivällä syksyllä 2025. Infot ja koulutuksen tietosuoja ja -turva-asioista.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Tietosuojakouluyuksia keväällä ja syksyllä, 6 samansisältöistä koulutusta. Vastuuhenkilönä yhdistyksen tietosuojavastaava. Kotihoidon päälliköt vastuussa kirjaamismallin jalkauttamisesta yksiköihin syksyllä 2025.

Omavalvontasuunnitelman kehittämistoimenpiteiden eteneminen

Havaitut poikkeamat ja/tai positiiviset havainnot

Hyvinvointialueen (LUVN) auditointi 2/2025.

Toteutetut/suunnitellut toimenpiteet

Omavalvontasuunnitelma siirretty STM:n pohjalle. Omavalvonnan rarportointi kotisivuille. Viikkokirjausten ajantasaisuuden seuranta excel-taulukolla. Valmiussuunnitelman päivitys ja toimintakortit.

Toimenpiteiden aikataulu ja vastuuhenkilö

Kevät 2025, seurannasta vastaa yksikön esihenkilö yhdessä tiimivastaavan kanssa. Toimintakortit syksyllä 2025. Valmiussuunnitelman päivittämisestä vastaa yhdistyksen johto.