Edistääksemme avointa, läpinäkyvää ja turvallista toimintakulttuuria, Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry:ssä on käytössä Euroopan unionin ilmoittajansuojeludirektiiviin perustuva väärinkäytösepäilyjen ilmoituskanava.

Ilmoituskanava tarjoaa luottamuksellisen kanavan tuoda sisäisen selvityksen kohteeksi epäilyksen mahdollisesta väärinkäytöksestä tai toimintaperiaatteiden rikkomisesta. Ilmoituksen voi tehdä nimettömästi.

Ilmoituskanava on toteutettu siten, että ilmoittajaa ei voida tunnistaa, mikäli haluat tehdä ilmoituksen nimettömänä. Kaikki ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja ilmoituksen tekijän sekä kohteen yksityisyyttä suojaten. Henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan tietosuojalain (1050/2018) mukaisia velvoitteita.

Ilmoituksen voi tehdä jo epäilyksen perusteella ja ilman varsinaisia todisteita, kunhan sen tekee rehellisesti ja hyvässä tarkoituksessa. Ilmoituskanavaa ei saa käyttää toisen henkilön perusteettomaan tai tahalliseen vahingoittamiseen.

Ilmoituskanavaa ei myöskään ole tarkoitettu asiakaspalautteen, laskutusasioiden tai palvelun ehtoihin liittyvien asioiden ilmoittamiseksi. Palautetta niistä voi antaa palautelomakkeella tai suoraan palveluyksiköissä.

Vastaanoton jälkeen kuittaamme ilmoituksesi vastaanotetuksi 7 päivän kuluessa. Tarpeen mukaan pyydämme sinulta lisätietoja tutkinnan aikana. Myös tämä vaihe tapahtuu kanavan kautta, luottamuksellisesti ja anonyymisti. Tutkinnan lopputuloksesta kerromme sinulle kanavan kautta 3 kk kuluessa ilmoituksen jättämisestä.

Ilmoituksen tekemisen lopuksi saat henkilökohtaisen koodin, jolla voit seurata ilmoituksen etenemistä. Ota tämä koodi varmaan talteen.

Jos olet tehnyt ilmoituksen ja hukkaat tapauskohtaisen koodin, pyydämme sinua tekemään uuden ilmoituksen, jossa viittaat alkuperäiseen ilmoitukseesi. Näin tutkintaa pystytään jatkamaan yhteistyössä kanssasi.

Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen työntekijät voivat edelleen ilmoittaa mahdollisista havainnoistaan myös suoraan esihenkilölleen. Ensisijaisesti oma huoli tai epäilys on hyvä ottaa asia puheeksi oman esihenkilön tai johdon kanssa. Jos keskustelu ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta tai se ei toimi, voi aina käyttää tätä kanavaa asiasta ilmoittamiseen.